Televizorul prostește poporul... din nou

Când nu deschid televizorul luni de zile știu eu de ce nu o fac. Sau dacă o fac îi dau drumul pe un program de muzică sau de desene animate. De ce? Pentru că acolo nu se difuzează tâmpenii și minciuni. Acolo nu încearcă nimeni să-ți bage în cap o idee care este considerată „comună”. Degeaba zic unii că internetul ne prostește, pentru că e fals. Nu internetul ne prostește ci noi alegem să îl lăsăm să facă asta. Avem de ales dintre milioane și miliarde de lucruri pe care le putem citi, le putem vedea, le putem asculta și noi alegem exact ceea ce ne dorim. Dacă cineva alege să citească tabloide pe net e strict problema lor. Asta nu înseamnă că cineva i-a obligat să facă asta...
Și după cum spuneam, nu prea dau drumul la TV pentru că mă enervează. Dar, aseară am dat peste un articol pe nu știu ce site. În acest articol se vorbea despre Valea Jiului. Tot aici era și un reportaj filmat de către cei de la România Te Iubesc în care era prezentată situația locuitorilor din Valea Jiului.
Având în vedere că acolo m-am născut, am crescut și toate celelalte am zis că ce-ar fi să arunc și eu o privire să văd ce zic oamenii despre noi. Și mai bine nu dădeam play...
Toate persoanele intervievate erau (cred) cele mai sărace familii din zonă, erau arătate condițiile mizere în care trăiesc, cum fac ei focul cu haine cumpărate de la Second Hand-uri, cum le plouă în case, etc.
Un ins îi arăta reporterului că el are diplomă (de liceu cred că era) dar nu își găsește de lucru. Insului acesta aș dori să-i spun că în ziua de azi nici oamenii cu 2-3 faculăți nu-și pot găsi ușor de lucru, apăi el...
Oricum, Valea Plângerii era prezentată ca o zonă în care există două categorii de oameni: cei săraci (majoritatea mineri disponibilizați de la minele care se închid una după alta) și bogații care și-au construit vile la munte și au X6 în curți. 
Da, există aceste două tipuri de oameni, dar NU DOAR acestea. Mai există și oameni care muncesc și trăiesc decent ca în oricare altă zonă din țară. Există și oameni de seamă care au muncit mult ca să ajungă „cineva”. Evident că există și oameni săraci, există și mulți mineri, pensionari ș.a.m.d.
Valea Jiului este o zonă extrem de frumoasă care din păcate nu este apreciată la adevărata ei valoare. Oamenii se plâng că nu au unde să muncească (și de cele mai multe ori așa e) dar nici nu fac ceva în sensul ăsta. În Valea Jiului s-a format așa un fel de tradiție: într-o familie tatăl este miner și mama casnică. Da, e adevărat că există multe familii de acest gen. Chiar și eu am crescut într-o astfel de familie și am crescut cu tot ceea ce am avut nevoie. Nu ne-a plouat în casă, nu am mâncat mămăligă cu sare. Tatăl meu a ieșit la pensie din mină (Slavă Domnului că e sănătos și întreg) și pentru asta nu l-am auzit niciodată să se plângă...că doar a fost miner în Valea Plângerii.
Valea Jiului este o zonă extrem de frumoasă care are o mulțime de frumuseți de oferit. Toate orașele din Vale se află la poalele munților: Petroșani, Petrila, Lupeni, etc. Parângul, Straja sunt în plină dezvoltare și atrag mii de turiști anual. Faptul că încă există zăcăminte de cărbune în zonă ar trebui să fie un lucru cu care să ne mândrim, și nu să îl folosim ca pe un aspect negativ, că vezi-Doamne câți mineri vai-capul-lor sunt în Valea Jiului.
Cei care au realizat reportajul despre care vorbeam mai sus au uitat să precizeze și plusurile Văii. Sau poate intenționat s-au axat pe partea negativă pentru a atrage mila și compasiunea audienței. Poate...

„Petroșani? Aaaa... la voi acolo sunt mine, nu?”

Replica asta am auzit-o de n ori anul trecut. Studentă în primul an, abia aterizată în Timișoara, am început să cunosc oameni noi și din vorbă în vorbă se ajungea la întrebarea: „de unde ești?” și când răspundeam primeam aceeași reacție: „aaa... acolo sunt multe mine, nu?”. 
Nu dragilor, nu mai sunt multe mine! Au fost, dar se închid rând pe rând și oamenii sunt lăsați fără locuri de muncă. E adevărat că după ce lucrezi aproape o viață în fundul pământului e greu să-ți mai refaci cariera. E trist, dar adevărat. E plin Petroșaniul de pensionari de la mină. Când ies cu tata la plimbare e imposibil să nu se întâlnească cu cineva care „A lucrat cu mine la Aninoasa” sau care „A ieșit o dată cu mine la pensie de la Livezeni”. Acești oameni au palmele pline de bătături de la lopată și plămânii lor sunt încă negrii de la prful de cărbune, dar pe niciunul nu l-am auzit să se plângă. Pe niciunul! Toți, dar absolut toți îi mulțumesc lui Dumnezeu că au ieșit cu bine la pensie și că se pot bucura în pace de lumina zilei. Lumina zilei pe care de fiecare dată când intrau în mină nu știau dacă o vor revedea...
Deci nu prea mai sunt mine... asta e. Dar avem altceva! Avem alte lucruri despre care nu zice nimeni nimic. Nu se scrie nicăriei, nu se fac reportaje, nu se dau la știri...
Când vine vorba de Valea Jiului nimeni nu își amintește de peisajele superbe, de Parâng, de Straja, de faptul că în Petroșani există un Muzeu al Minerituluicare este singurul edificiu de cultură din țara noastră cu profil de tehnică minieră în cărbune, motiv pentru care merită o atenție deosebită din partea românilor și în special a locuitorilor din Valea Jiului. ” (ing. Gheorghe Poncis - directorul muzeului) Sursă citat
Normal că lucrurile pozitive sunt umbrite de sărăcie și lacrimi pentru că acestea cresc audiența...

Îmi cer scuze dacă acest articol nu este tocmai coerent, dar ficare cuvânt pe care l-am scris îmi exprimă frustrarea. O frustrare datorată faptului că poporul se lasă prostit de televizor și nu caută adevărul care se ascunde în spatele ecranului.


 Surse foto:
http://alexandrusuditoiu.files.wordpress.com
http://www.turisminfovaleajiului.ro


Comentarii

  1. asa va fi intotdeauna...din pacate..

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu esti singura care a simtit asta cand s-a uitat la reportaj. Acelasi lucru l-am simtit si eu... si intr-adevar, au dat la tv cele mai urate zone din Valea Jiului, lasate in paragina. La urma urmei, peste tot exista asemenea locuri. Din pacate Valea Jiului e "Valea Plangerii" pentru ceilalti, care nici nu stiu ce zona frumoasa avem si cat potential are, daca s-ar investi cum trebuie. Si de ce nu promoveaza rezultatele obtinute la concursuri, olimpiade ale elevilor de aici? Intr-adevar, nu fac rating...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact așa e. N-am vrut să mai intru și în discuția despre școli, licee ș.a.m.d. pentru că mă enervam și mai tare. Reportajul ăla a fost clar făcut ca să scoată în evidență doar părțile rele. Având în vedere că au aratat imagini din Aninoasa, Dalasul din Vulcan... la ce să ne așteptăm? Oamenii care văd imaginile alea așa cred că arată Valea Jiului... și când colo adevărul e de fapt altul...

      Ștergere
  3. Acelasi sentiment l-am avut si eu .. pacat de frumusetile alea care sunt umbrite de minciuni ..mi se intampla si mie ft des sa fiu intrebata de unde sunt si aceleasi replici le primesc .. cu toate ca sunt mandra de locul meu natal si imi e dor de el ..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred că fiecare dintre noi (cei care suntem plecați de acasă) am trecut măcar o dată prin discuțiile alea... dar asta este. Trebuie să facem oamenii să înțeleagă că nu e chiar așa...

      Ștergere
  4. Ceea ce ție ți se pare trai decent e de fapt sărăcie iar ceea ce au prezentat ei acolo e trai în mizerie. După spusele tale, ei ar fi trebuit să se concentreze pe cât de frumoși ne sunt munții. Au menționat că o zonă cu potențial ridicat turistic. Dacă se concentrau atâta cât voiai tu pe cât de frumoasă nu mai era 'România, te iubesc'. Vreți sau nu, asta e caracterizant pt Vale : condiția de om sărac. Și poate ție ți se pare aiurea că au amintit că nu se găsesc locuri de muncă în vale, și poate ți se pare ok că oameni cu 2-3 facultăți nu-și găsesc de lucru, darămite cei doar cu liceu. Dar ai făcut exact ce ai condamnat la ei: ai spus că omu' din Valea Jiului si-a acceptat condiția. Ironic, ținând cont că majoritatea au plecat de acol. Da, există si scursuri ca și peste tot, cum ai spus. Per total mi se pare că te contrazici singură. Valea Jiului e una dintre cele mai sărace zone ale României chiar dacă voi ați trăit decent sau nu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, e o zoă săracă, dar ce mă enervează pe mine e că se scoate în evidență doar asta. Faptul că au arătat chiar cele mai mizere zone din Vale asta nu înseamnă că e chiar așa. Niciodată n-am văzut reportaje în care să se vorbească de bine despre noi. Când văd imagini precum cele din reportaj, oamenii își formează ideea că aia înseamnă Valea Jiului... și să fim serioși că nu e chiar așa.

      Ștergere
    2. CHIAR E ASA! eu inteleg ca iti iubesti zona, si eu mi'o iubesc. dar valea jiului e buna doar sa mori in ea! despre ce vrei sa se vorbeasca? despre cat de frumos e parangu' sau straja? e o zona moarta. Si sunt curioasa daca tu ai sa te intorci acolo sa lucrezi. Pentru ca, poate asa, o sa va treziti. Cat timp voi vorbiti cacaturi despre cat de ok e zona, nimeni n-o sa faca nimic pt Vale. Dati-va cu capu;', treziti-va si faceti naibii ceva, Tu stii ca e un cacat, ai calcat in cacat si te intrebi dupaia de ce pute. In loc sa filozofati si sa fiti cu capu' in nori, treziti-va si faceti ceva pt zona asta pe care atata o iubiti. Moare si voi va afundati cu capu' in nisip ca e bine. esti copila, habar n-ai despre ce vorbesti. Esti idealista, si e ceva fantastic sa fii asa. Dar nu te baga in cacaturi care te depasesc. Vrei sa vezi adevaru;? Stai pana la 30 ani in Valea jiului si dupaia vorbim. Dar nu cunosti viata din vale decat din prisma parintilor tai. traieste tu fara ajutor in vale. Apoi, daca e bine, esti indreptatita sa vorbesti asa. Pana atunci traieste-ti studentimea, ca e frumoasa..si nu te baga in cacaturi care te depasesc atat de mult.

      Ștergere
    3. Zona în care trăim noi nu e moartă. Oamenii care o conduc nu știu să pună într-o lumină bună ceea ce au. Mi se pare foarte urat să spui că Valea Jiului „e bună doar să mori în ea”. Mi se pare jignitor să spui așa ceva și mai ales mi se pare lipsă de respect pentru locurile natale, tradiție și de ce nu, chiar strămoși ( poate e mult spus, dar asta cred...). Aș vrea să mai subliniez faptul că ceea ce scriu pe blog sunt păreri strict personale și subiective. Nimic din ce scriu nu se bazează pe sondaje sau studii academice. Sunt pur si simplu părerile unei tinere de 21 de ani care realizează că zona ei natală e pătată din ce în ce mai des. Da, am plecat de acasă pentru a căuta ceva mai bun, dar asta nu înseamnă că arunc cu noroi în ceea ce am lăsat în urmă. Poate că nu sunt chiar „idealistă” dar știu sigur că sunt optimistă și că îmi place să privesc spre viitor. Nu vreau să îmi condamn părinții pentru că m-au făcut și m-au crescut acolo. Ba chiar, sunt mândră de asta și le mulțumesc și în niciun caz nu consider că i-am lăsat acolo să moară pt că altceva n-au ce face... asta dacă ar fi așa cum spui tu.
      În concluzie, vreau să spun din nou că dacă cineva nu e de acord cu ceea ce scriu e liber să-și exprime punctul de vedere atâta timp cât nu e ofensator. Prin urmare, dacă ceea ce scriu vă nemulțumește, fără supărare, dar asta gândesc, asta cred, asta scriu. :)

      Ștergere
  5. Hmmm nu demult am plecat ai eu din Petrosani si am "aterizat" in Oradea si ma uit "in spate" ceea ce vad este doar un oras falimentar cu cateva mine ramase in picioare ce "intretin" orasul... Daca acele mine se vor inchide chiar va fi faliment total acolo din pacate ... in minim 10 ani se vor vedea alte schimbari atunci cand se va investii mai mult in turism in rest va deveni un oras fantoma daca se vor in inchide minele ramase in picioare (putine la numar)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici măcar minele nu reușesc să mai „întrețină” orașul, pentru că după cum ai spus se închid rând pe rând și nu mai sunt ce erau odată. Să sperăm că în viitor turismul ne va scoate din mizeria asta și că o să vedem reportaje mai colorate despre noi :)

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Produse drăguțe de la Marillys.ro

22 și 5 ani: clarificare de situație

Sunt fată de miner și-s a naibii de mândră de asta!